Voeding

Tijdens je zwangerschap is het vooral belangrijk dat je gezond en gevarieerd eet. Gedurende de hele zwangerschap is je kind afhankelijk van de voeding die je eet.

voeding zwangerschap De Bilderdijk

In ‘t kort

  • Eet gezond en gevarieerd
  • Neem extra vitamine D
  • Eet of drink voldoende zuivelproducten
  • Let op je ijzerinname
  • Eet 1x per week vette vis
  • Eet geen rauw vlees en zachte kaas van rauwe melk
  • Drink maximaal 2 koppen koffie of thee per dag

Voedingsadvies

Je lichaam verbruikt iets meer energie omdat de baby moet groeien, maar aan het einde van je zwangerschap beweeg je vaak minder. Het komt er op neer dat je ongeveer evenveel kunt eten als voor je zwangerschap. Je hoeft absoluut niet “voor twee” te eten. Heb je toch meer trek? Ga voor een gezonde snack.

Vitamine D

Vitamine D is nodig om calcium goed op te nemen uit de voeding. Calcium zorgt voor de opbouw en instandhouding van stevige botten en dat is tijdens de zwangerschap extra belangrijk voor jou en je baby.

Na de geboorte tot en met zijn vierde jaar heeft je kind ook nog extra vitamine D nodig. De Gezondheidsraad adviseert zwangere vrouwen uit voorzorg 10 microgram extra vitamine D te gebruiken. Dit is een goed advies als je nauwelijks in de zon komt en/of onvoldoende vitamine D en calcium via voeding binnen krijgt.

Heb je een donkere huidskleur dan moet je langer in de zon zijn om voldoende vitamine D aan te maken. Vrouwen met een donkere huidskleur wordt geadviseerd om sowieso extra vitamine D te gebruiken.

Voldoende calcium

Tijdens de zwangerschap heb je meer calcium nodig. Zorg dat je voldoende zuivelproducten eet of drinkt.

Voldoende ijzer

Een laag ijzergehalte in het bloed komt regelmatig voor tijdens de zwangerschap. Het is echter de vraag of dit echt een tekort is. Het kan ook het gevolg zijn van de toename van het bloedvolume dat tijdens je zwangerschap optreedt.

Het is wel belangrijk dat je voldoende ijzer met de voeding opneemt. Let op: koffie, melk en thee remt de opname van ijzer. Je kunt dit beter niet tijdens de maaltijd drinken.

Multivitamine voor zwangeren

Als je gezond en gevarieerd eet heb je in principe geen extra multivitamine voor zwangeren nodig. Het kan wel als aanvulling op voeding gebruikt worden; nooit als vervanging!

Let er op dat je een multivitamine speciaal voor zwangeren neemt. Je hoeft dan geen extra foliumzuur of vitamine D te slikken. Gebruik geen standaard multivitamine; deze bevat te veel vitamine A en kan bij overmatige inname schadelijk zijn.

Een keer per week vette vis

De vetzuren in vis (EPA en DHA) zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van je ongeboren baby. Je doet er daarom goed aan twee keer per week vis te eten, waarvan ten minste één keer vette vis (haring, makreel, forel, sardien, zeewolf, zeeduivel en zalm). Kies daarbij echter niet voor roofvissen en vacuümverpakte vis, zoals gerookte zalm. Vacuümverpakte vis, zoals gerookte zalm kan kans geven op besmetting met de listeriabacterie. Omdat vissoorten in een vacuümverpakking lang bewaard worden, kan de bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Daarom raden we je af deze vis te eten. Beter is verse vis te eten of de vis thuis gaar te maken. Gerookte vis zoals paling en makreel worden door het roken gaar gemaakt waardoor eventuele bacteriën onschadelijk worden. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor er geen gevaar is voor uitgroei van en schade door listeria. Roofvissen zoals zwaardvis, haai, koningsmakreel en verse tonijn kunnen relatief veel kwik bevatten, waar ongeboren baby gevoelig voor kan zijn. Deze vissen worden afgeraden.

Voeding (beter van) niet

Leverproducten

Lever bevat zeer veel vitamine A dat schadelijk kan zijn voor je baby. 1 boterham per dag belegd met een product dat lever bevat, zoals paté of leverworst kan geen kwaad.

Rauw vlees

Het eten van rauw vlees kan kans geven op besmetting met listeria en toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose). Besmetting met toxoplasmose kan ernstige gevolgen hebben voor je ongeboren kind. Het eten van rauw vlees (zoals carpaccio, filet americain en rare/medium doorbakken rundvlees) raden we af.

Kaassoorten

Eten van (zachte) kaassoorten van ongepasteuriseerde rauwe melk kan kans geven op besmetting met de listeriabacterie die schadelijk kan zijn voor jullie kind. Op franse kaas van rauwe melk staat de aanduiding ‘au lait cru’ op de verpakking. De meeste buitenlandse kaassoorten in Nederland zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk. Deze zijn dus veilig.

Koffie en thee

Meer dan twee koppen koffie of thee drinken per dag wordt afgeraden, teveel cafeïne of theïne is niet goed voor het ongeboren kind.

Diëten en veel afvallen

Het ongeboren kind heeft bij lijnen de kans te weinig voedingsstoffen binnen te krijgen. Bovendien komen er bij overmatig afvallen veel afvalstoffen vrij en die kunnen via de placenta bij het kind terecht komen.